Hoppa till sidans innehåll

Ungdomsträningen


Årshjulet

Våren - träningssäsongen
Merparten av de viktigare tävlingarna, bl a Upplandscupen, ligger under höstterminen. Av den anledningen betraktar vi vårterminen som träningssäsong och höstterminen som tävlingssäsong.Vårträningen syftar alltså till att skapa förutsättning för bra tävlingsresultat under hösten. Orienteringstekniskt innebär det träning på nya moment och fysiskt innebär det fokus på att efter vintern bygga löpförmåga, styrka och smidighet.

Hösten - tävlingssäsongen
Höstterminens träning omfattar givetvis, liksom vårterminens, nya moment men också finslipning av det som inte gått så bra under våren. Fysiskt är träningen lättare än under våren och syftar till att vidmakthålla statusen under hela tävlingssäsongen. De fysiska “krafttagen” sparas till tävlingarna.

 

Hur ser ett träningspass ut?

Den grundläggande orienteringsteknikträningen genomförs i allmänhet i Gånsta kl 1800-1930, med möjlighet till dusch och kvällssmörgås efteråt.

OL-träningarna arrangeras för hela klubben. För att ge variation i träningen genomförs de i varierande delar av kommunen. Tiden är oftast 1800-2000.

Ledare och tränare
Ungdomsträningen leds av en eller flera tränare. Föräldrar och andra medlemmar kan vara hjälptränare.

Träningspassets mål och syfte
Träningspassen för respektive grupp inleds med att tränarna beskriver och förklarar mål och syfte med passet. Mål skall beskriva vad som vi skall klara av efter passet. Syftet skall beskriva varför vi behöver kunna det vi skall träna. Förstår löparen vad han/hon skall kunna och varför, har han/hon avsevärt mycket lättare att ta till sig träningen - och uppnå målet.

Genomförande
Att träna orienteringsteknik handlar ganska lite om att “springa banor”, utan snarare om att träna de enskilda moment som ingår i banor.

Teknikträningen är individuell, men kan också ske i grupp. Vissa moment måste tränas enskilt. Andra kan tränas i s k patrull, d v s två eller fler löpare som tillsammans löser orienteringsproblem. Ofta introduceras nya moment i teknikträningen genom “kartpromenad”, på orange-violett nivå kanske "kartjoggning". Tränaren kan då samlat visa och förklara ett visst moment. Ofta följs kartpromenaden av individuella moment.

Den fysiska träningen genomförs ofta i grupp där ett delmål är att stärka banden mellan ungdomarna genom att de måste hjälpa varandra. 

  • På teknikträningen tränar vi orienteringsteknik

  • På fysträningen tränar vi löpteknik, styrka och smidighet - om möjligt med karta i handen.

  • På OL-träningarna springer vi banor och tillämpar det vi lärt oss på teknikträning och fysisk träning.

 

Läs mer om träning under TRÄNING.

 

Uppdaterad: 05 AUG 2018 15:51
Skribent: Patrik Lander
Epost: This is a mailto link

Postadress:
OK Enen - Orientering
Box 160
74523 Enköping

Besöksadress:
Gånstagården
74948 Enköping

Kontakt:
Tel: +46 76 1051988
E-post: This is a mailto link

Se all info