Hoppa till sidans innehåll

Vit-Gul träningsgrupp


Här tränar vi orienteringsteknik och fysisk träning på vit och gul nivå, med målet att klara vita respektive gula banor på tävling.

Tävlings- och motionsklasser på vit nivå

  • U2: Utvecklingsklass 2 - här får du springa med skugga (endast för ungdomar)
  • ÖM1: Öppen motion 1 - här får du springa med skugga (ungdomar och vuxna)
  • H/D10: Herrar/Damer 10 år - här får du inte ha skugga med dig.

 

Tävlings- och motionsklasser på gul nivå

  • U3: Utvecklingsklass 3 - här får du springa med skugga (endast för ungdomar)
  • ÖM3: Öppen motion 3 - här får du springa med skugga (ungdomar och vuxna)
  • H/D12: Herrar/Damer 12 år - här får du inte ha skugga med dig.

Läs mer om tävlingklasserna under Tävling.

 

Allmänt om träning på Vit-Gul nivå

Du börjar att träna och tävla i vit svårighetsgrad. Tränarna följer upp din utveckling och när du “är redo” kan du flytta upp och börja träna på gul nivå.

Som du ser i tävlingsklasserna befinner du dig i samma svårighetsgrad i ca 2 år, men det är helt individuellt och beror mycket på din ambition, ditt intresse och förutsättningarna i övrigt.

Du kommer att träna

  • Orienteringsteknik
  • Fysisk träning

 

Om orienteringsteknikträningen

De grundläggande övningarna i orienteringstekniken syftar till att lära in de enskilda momenten i utvecklingstrappan i lugn och ro utan krav på fysisk prestation.

De grunder man lär sig framför allt på grön och vit nivå är oerhört viktiga att ha med sig. Det gäller t ex förmågan att snabbt kunna passa kartan, följa med på kartan med tumgreppet under förflyttning. Det är många på gul och orange nivå som slarvar med detta - för att de inte nött in detta - och när svårigheten ökar blir det svårt.

Orienteringstekniken på vit och gul nivå beskrivs kortfattat i utvecklingstrappans två steg:

I utvecklingstrappans vita steg skall du bland annat få lära dig att hitta kontroller som inte ligger på stigarna. (Bild Patrik Lander)

 

På den gula nivån lämnar vi för första gången stigarna korta ögonblick. Därför får du bland annat lära dig hur man använder kompassen. (Bild Patrik Lander)

 

Förenklade checklistor för kunskapsmål på vit och gul nivå

 

 

Om den fysiska träningen

Den fysiska träningen för vit och gul nivå omfattar hinderbanor, styrketräningsmoment och lekar. Grundförutsättningen är att träningen skall vara jobbig - men rolig!

Syftet är att skapa en träningsvana redan i unga år, och därmed skapa förutsättningar för fortsatt träning i tonåren och som vuxen. De vanor vi skapar som barn och ungdom tar vi lätt med oss in i vuxenlivet.

 

 

Uppdaterad: 05 AUG 2018 21:00 Skribent: Patrik Lander
Epost: This is a mailto link

Postadress:
OK Enen - Orientering
Box 160
74523 Enköping

Besöksadress:
Gånstagården
74948 Enköping

Kontakt:
Tel: 0706475604
E-post: This is a mailto link

Se all info