Hoppa till sidans innehåll

Orienteringsförälder


Du är viktigare än du tror!

Orienteringen är en individuell idrott som till skillnad från andra idrotter utövas på varierande platser - med begränsade ledar- och tränarresurser.

Som förälder kanske du känner att du har en liten roll i klubben - men din roll är helt avgörande för om ditt barn kommer att fortsätta orientera. 

 

Vad bidrar du med som förälder?

Vid träningar:

  • Ha koll på träningstillfällen och platser för träning.
  • Skjutsa ditt barn till och från träningen (samåk gärna).
  • Stödja ledarna med enklare uppgifter under träningen.

 

Vid tävlingar:

  • Anmäla barnet till tävlingen i Eventor - själv eller med stöd av oss.
  • Skjutsa ditt barn till och från tävlingen (samåk gärna).
  • Skugga ditt barn (mer om skuggning kan du läsa nedan).
  • Bekräfta i medgång - stötta i motgång.

 

Hemma:

  • Gå igenom träningen/tävlingen (kartan) med barnet.
    • Vad gick bra – varför gick det bra?
    • Vad gick dåligt – varför gick det dåligt?
    • Vad tänker vi på till nästa gång?
  • Planera vilka tävlingar och träningar ni skall delta i.

 

 

Att vara "skugga" åt sitt barn

Om man inleder sin orienteringskarriär vid 8-9 års ålder är många personliga egenskaper outvecklade. Detta gäller särskilt rums- och tidsuppfattningen. Barnet kan därför behöva stöd med en "skugga" som springer med. Här nedan följer några enkla tips till "skuggan".

1. Läs in er på kartan. När ni fått kartan på träning/tävling - låt barnet med egna ord grovt beskriva hur ni skall förflytta er. Då har barnet kikat igenom hela sträckan och har fått tänka efter innan start. Exempel: "Först skall vi springa längs stigen till en korsning och där ligger första kontrollen. Sedan skall vi svänga vänster och fortsätta på stigen till nästa kontroll..."

2. Låt barnet orientera. När ni startat springer du så långt efter att barnet känner att det är han/hon som bestämmer väg - men så nära att du kan ropa stopp om det blir helt fel.

3. Orientera tillsammans. Är barnet alldeles i början av sin träning kan ni med fördel springa tillsammans och diskutera vägval, vilka föremål ni passerar mm.

4. Låt det bli fel. Om barnet väljer fel väg, låt det bli fel och låt barnet upptäcka det själv. Ni kan efter ett tag stanna upp och passa kartan, "kolla att ni vet var ni är". Då blir läreffekten bra.

5. Bekräfta det som går bra och rätta till det som blivit fel.

6. Gå igenom banan efteråt. Låt barnet berätta vad han/hon känner har gått bra respektive dåligt, och gärna utveckla varför det gick som det gick. Låt gärna barnet rita in den väg ni sprungit samtidigt som han/hon berättar.

 

Skuggan springer bakom och låter barnet orientera

Exempel på skuggning där barnet själv orienterar och skuggan endanst följer med som "trygghet" (Bild: Sundbybergs IK)

 

 

Uppdaterad: 2017-05-05 13:57
Skribent: Patrik Lander
Epost: This is a mailto link

Postadress:
OK Enen - Orientering
Box 160
74523 Enköping

Besöksadress:
Gånstagården
74948 Enköping

Kontakt:
Tel: +46 76 1051988
E-post: This is a mailto link

Se all info