Hoppa till sidans innehåll

Orientering i läroplanen


Orientering - en baskunskap för alla

Orientering är vid sidan av simning en av baskunskaperna skolan skall förmedla till eleverna. Bakgrunden beträffande orientering är naturligtvis inte att en svensk medborgare skall kunna klara en gul orienteringsbana med en kilometertid på under 9 min/km utan att ha en grundläggande förmåga att förflytta sig i stad och landsbygd med stöd av karta.

 

Innehåll och betygskrav

Centralt innehåll (dvs undervisningens innehåll)

Åk 1-3: Att orientera sig i närmiljön och enkla kartors uppbyggnad. Begrepp som beskriver rumsuppfattning.

Åk 4-6: Att orientera i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor, såväl med som utan digitala verktyg. Kartors uppbyggnad och symboler.

Åk 7-9: Att orientera i okända miljöer med hjälp av kartor och andra hjälpmedel för positionering, såväl med som utan digitala verktyg.

 

Kunskapskrav i slutet av årskurs 6

Betyg E: Eleven kan med viss säkerhet orientera sig i bekanta miljöer med hjälp av kartor.

Betyg C: Eleven kan med relativt god säkerhet orientera sig i bekanta miljöer med hjälp av kartor.

Betyg A: Eleven kan med god säkerhet orientera sig i bekanta miljöer med hjälp av kartor.

 

Kunskapskrav i slutet av årskurs 9

Betyg E: Eleven kan med viss säkerhet orientera sig i okända miljöer och använder då kartor och andra hjälpmedel.

Betyg C: Eleven kan med relativ god säkerhet orientera sig i okända miljöer och använder då kartor och andra hjälpmedel.

Betyg A: Eleven kan med god säkerhet orientera sig i okända miljöer och använder då kartor och andra hjälpmedel.

 

Vad krävs för en bra orienteringsutbildning?

En stor del av orienteringsutbildningen/-träningen sker av naturliga skäl utomhus, enskilt och över ett område som är svårt att överblicka.

En felaktig eller dålig karta kan för en osäker elev vara lika med katastrof och kan helt förstöra lusten och glädjen att ”hitta rätt”. En för lätt bana gör att eleven snabbt tappar intresset. En för svår bana utsätter eleven för orienteringsproblem som han/hon inte tränats för vilket också riskera innebär att han/hon tappar intresset.

Att bedriva en målinriktad orienteringsutbildning med hög kvalitet kräver bland annat:

  • att eleven att har god rumsuppfattning
  • att eleven skall kunna översätta och jämföra en ovanifrån tagen bild (kartan) till synintryck av verkligheten i den aktuella omgivningen – och tvärtom.
  • tillgång till relevant och uppdaterat kartmaterial
  • tillgång till terräng och områden som lämpar sig för grundläggande orienteringsutbildning/-träning
  • metod för att värdera och betygsätta elevernas förmåga
  • att utbildning och träning följer en röd tråd
  • att berörda lärare har god orienteringsförmåga och ett grundläggande intresse för orientering
Uppdaterad: 15 NOV 2018 13:37 Skribent: Patrik Lander
Epost: This is a mailto link

Postadress:
OK Enen - Orientering
Box 160
74523 Enköping

Besöksadress:
Gånstagården
74948 Enköping

Kontakt:
Tel: +46761051988
E-post: This is a mailto link

Se all info