Hoppa till sidans innehåll

Fysisk träning


Bakgrund och syfte med fysisk träning

OK Enen genomför fysisk träning för alla åldrar. Syftet är att motorik och rörelsefärdighet ständigt skall utvecklas, dels för orienteringens skull, men också för de fall en löpare väljer att gå vidare till annan idrott.

Ofta stannar motorikutvecklingen av redan i 12-årsåldern med skador och suboptimal idrottsutveckling som följd. Vårt mål är att motverka att det sker.

Det övergripande syftet med den fysiska träningen är att skapa förutsättningar att med minsta möjliga anstränging klara av de fysiska påfrestningar som ett orienteringslopp medför.

 

Vilken fysisk träning behöver orienteraren?

Orienteringen kännetecknas av löpning på mycket varierande underlag, med varierande bärighet och fäste. Du kommer i de högre svårighetsgraderna att springa i mossar, genom ljung, ris och tät vegetation. Kuperingen varierar mycket, och hopp, längre språng och “klättring” kan förekomma.

 

Fysträningens omfattning:

För att skapa tydliga träningsmoment är träningen indelad i följande "grenar". Grenarna kan naturligtvis blandas under ett pass.

  • Konditionsträning

  • Smidighets-/rörlighetsträning

  • Styrketräning

Träningen genomförs så “orienteringsnära” det går, om möjligt med karta i handen.

 

 

Löpning i terrängen ger bra och allsidig träning men vänjer också vrister och leder vid ojämnt underlag. (Bild: Patrik Lander)

 

Uppdaterad: 07 AUG 2018 11:05 Skribent: Patrik Lander
Epost: This is a mailto link

Postadress:
OK Enen - Orientering
Box 160
74523 Enköping

Besöksadress:
Gånstagården
74948 Enköping

Kontakt:
Tel: +46 76 1051988
E-post: This is a mailto link

Se all info