Hoppa till sidans innehåll

Ungdomsträning våren 2020


Träningen för barn och ungdomar följer en röd tråd nämligen orienteringens olika svårighetsgrader. På nybörjarkursen lär du dig den gröna svårighetsgraden och därefter börjar du träna i träningsgrupperna nedan.

Vill du läsa mer om vår träningsfilosofi mm - ladda ner Barn- och ungdomsträning.

Länk till vårens tränings- och tävlingsprogram.

 

VIT TRÄNINGSGRUPP

Efter nybörjarkursen börjar du träna i den vita träningsgruppen om du är mellan 8 och 10 år. Som namnet antyder tränar gruppen på vit svårighetsgrad. På orienteringstävlingar springer vi banor som heter D10/H10 eller Mycket lätt.

Den vita svårighetsgraden innebär att vi lär oss att orientera efter skogsstigar. Kontrollerna ligger ibland utanför stigarna, men synliga från dem. Vi måste alltså hålla ögonen öppna – så att vi inte springer förbi kontrollerna.

Gruppen tränar: Samtidigt med de övriga träningsgrupperna på torsdagar kl 1800-2000. 

Plats: Vi tränar på varierande platser men oftast i Gånsta. Träningsmomentets behov av terräng (kartor) styr platsen

Gruppens tränare: Gun Kristensson och Elisabet Lindblom Larsson.

 

GUL TRÄNINGSGRUPP

Till den gula träningsgruppen kommer du när du behärskar vita banor och är 11-12 år. Har du gått nybörjarkurs och är 11-12 år börjar du direkt i gul grupp. Som namnet antyder tränar gruppen på gul svårighetsgrad. På orienteringstävlingar springer vi banor som heter D12/H12 eller Lätt.

Den gula svårighetsgraden innebär att vi lär oss orientera korta sträckor helt utanför stigarna. Därför lär vi oss också att använda kompassen. Vi lär oss också att orientera efter kartans höjdkurvor och känna igen tydliga höjdskillnader. Kontrollerna på gula banor ligger oftast utom synhåll från stigarna.

Gruppen tränar: Samtidigt med de övriga träningsgrupperna på torsdagar kl 1800-2000. De som vill fystränar också på tisdagar kl 1830-2000.

Plats: Vi tränar på varierande platser men oftast i Gånsta. Träningsmomentets behov av terräng (kartor) styr platsen

Gruppens tränare: Lisa Oliv och Fredrik Färnqvist

 

ORANGEVIOLETT TRÄNINGSGRUPP

Till den orangevioletta träningsgruppen kommer du när du behärskar gula banor och är 13-16 år. Har du gått nybörjarkurs och är 13-16 år börjar du direkt i orangeviolett grupp. Även juniorer (17-20 år) tränar här. Som namnet antyder tränar gruppen på orange och därefter violett svårighetsgrad. På orienteringstävlingar springer vi banor som heter D14/H14 eller Medelsvår (orange) och därefter D16/H16 eller Svår (violett).

Den orangea svårighetsgraden innebär att vi utvecklar förmågan att orientera längre sträckor utanför stigarna, med och utan kompass. Vi lär oss använda även mindre tydliga höjder som hållpunkter. Ett viktigt moment är också att lära sig planera sträckorna och göra kloka vägval. Kontrollerna ligger utanför stigarna.

Den violetta svårighetsgraden skiljer sig inte så mycket från den orangea svårighetsmässigt, men sträckorna är längre och terrängen kan vara mer svårframkomlig och detaljrik.

Gruppen tränar: Samtidigt med de övriga träningsgrupperna på torsdagar kl 1800-2000. De som vill fystränar också på tisdagar kl 1830-2000.

Plats: Vi tränar på varierande platser men oftast i Gånsta. Träningsmomentets behov av terräng (kartor) styr platsen

Gruppens tränare: Joachim Hellquist, Stefan Berg och Anders Westerberg. Andra tränare understödjer också gruppen ibland.

 

VUXENGRUPPEN

Till vuxengruppen kommer du efter nybörjarkursen. Gruppen tränar tillsammans med ungdomarnas orangevioletta grupp. Som namnet antyder tränar gruppen på orange och därefter violett svårighetsgrad. På orienteringstävlingar springer vi banor som heter Medelsvår (orange) och senare Svår (violett/blå/svart).

Gruppen tränar: Samtidigt med de övriga träningsgrupperna på torsdagar kl 1800-2000.

Plats: Vi tränar på varierande platser men oftast i Gånsta. Träningsmomentets behov av terräng (kartor) styr platsen.

Sammanhållande: Patrik Lander

 

FYSTRÄNINGSGRUPPEN

Du kan börja fysträna med oss från ca 10 år. Syftet med gruppen är att samla de som vill utveckla sin fysiska prestationsförmåga vid sidan av orienteringsförmågan.

Träningen syftar till att stärka kroppen och vara skadeförebyggande. Vi tränar främst rörelseteknik, styrka och kondition. När rörelseteknikens grunder sitter, börjar vi sakta använda vikter som belastning, t ex kettlebells. Konditionsträningen omfattar främst intervallträning.

Gruppen tränar: På tisdagar kl 1830-2000.

Plats: Vi tränar oftast i Gånsta, men beroende på träningsmoment också i idrottshall.

Gruppens tränare: Carl Dinges, Agneta Lindell och Anders Lindell. Andra tränare understödjer också gruppen ibland.

 

 

 

Uppdaterad: 05 DEC 2019 08:58 Skribent: Patrik Lander
Epost: This is a mailto link

Postadress:
OK Enen - Orientering
Box 160
74523 Enköping

Besöksadress:
Gånstagården
74948 Enköping

Kontakt:
Tel: 0706475604
E-post: This is a mailto link

Se all info